نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
8164
-
الف
+

سفر به «بامیان» همیشه درخشان در افغانستان + تصاویر

در این گزارش با «بامیان» ولایت تاریخی و همیشه زنده افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، ولایت «بامیان» که به نام بامیکان (درخشان و روشن) نیز یاد می‌شود در ساحه مرکزی افغانستان و در میان دامنه های مرکزی دو سلسله جبال بزرگ یعنی هندوکش و بابا واقع شده است.

باميان داراى هفت واحد اداری شامل مرکز و شش ولسوالى «یکاولنگ»، «پنجاب»، «ورث»، «کهمرد»، «سیغان» و «شیبر» بوده و با ولايات «دايکندى»، «غور» ، «ميدان وردک»، «غزنى»، «پروان»، «سمنگان» و «سرپل» همسایه می باشد.

مساحت اين ولايت حدود (١٨٠٢٩) کیلو متر مربع بوده و اقوام هزاره ، تاجیک و پشتون را در خود جا داده است که حدود ٩٠ درصد، مربوط قوم هزاره مى باشد.

بامیان از طريق کوتل حاجيگک و با عبور از ولايت ميدان وردک به کابل وصل مى شود. اين ولايت راه ديگرى به کابل از طريق کوتل شيبر و عبور از دره غوربند ولايت پروان نيز دارد.

ولايت باميان صعب العبور و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد که این جاده از حوزه جنوب به حوزه شمال از طریق بامیان وصل می گردد.

بامیان یکی از ولایات سرشار از معادن آهن،ذغال سنگ، گچ، سنگ مرمر و سنگ های قیمتی در افغانستان است که یکی از مشهورترین معادن این ولایت، معدن آهن حاجی گک(آجه گگ) را می توان نام برد.

بامیان یکی از بزرگترین تولید کنندگان کچالو در سطح افغانستان نیز می باشد که سالانه هزاران تن کچالو به سراسر این کشور و خارج از آن صادر می کند. همچنین جشنواره «گل کچالو» یکی از مهمترین جشنواره ها در ولایت بامیان می باشد.

همچنین این ولایت، مناطق باستانی و آثار تاریخی مهم و مشهوری مانند «شهر غلغله»، «شهر ضحاک»، «کافر قلعه»، «قلعه غمی» و… را نیز در خود جای داده است که باعث می‎شود سالانه شمار زیادی از گردشگران بین‌المللی این ولایت را برای سفر انتخاب کنند.

«بند امیر» واقع در ولسوالی یکاولنگ از دیگر جاذبه‌های توریستی این ولایت به حساب می‌آید که از سوی دولت افغانستان به عنوان آثار ملی ثبت شده‌است.

شمامه

«مجسمه هاى بودا» که قدمت ١٦٠٠ ساله داشته و يکى از شاهکار هاى زمان بوديزم است در دل کوه تراشیده شده اند که مجسمۀ بزرگ صلصال با ارتفاع ٥٣ متر و مجسمه کوچک شمامه با ارتفاع ٣٥ متر نام دارند و در مسير جاده قديمی ابريشم، تقريباً سه کيلومترى شمال شهر باميان قرار دارد. بودايى ها در ( قرون2-5 ميلادى) زيست داشتند.

اين دو مجسمه به حيث عجايب جهان، توسط یونسکو( سازمان فرهنگى ملل متحد) ثبت شده است.

ف ا / ب م

نظر شما
ارسال نظر